Huidmicrobioom Emotion

Een gebalanceerd huid microbioom: de basis voor een gezonde huid

Het huid microbioom: wat moet je hierover weten?

Het huid microbioom, ook wel huidflora genoemd, omvat alle levende bacteriën, schimmels, virussen en gisten die op het huidoppervlakte van je gezicht aanwezig zijn. Deze levende micro-organismen kunnen oplopen tot wel duizend verschillende soorten en zijn in triljoenen aantallen aanwezig op de gezichtshuid. Hoewel bacteriën vaak worden geassocieerd met tekenen van slechte hygiëne, zijn deze micro-organismen onmisbaar voor een gezonde huid met sterke barrièrefunctie. Het zijn gewenste bacteriën. Om het belang, de werking en het principe van huidverbetering door een verbeterd huid microbioom te begrijpen, zal dieper worden ingegaan op de verschillende aspecten van de huidgezondheid en hoe de PROCUTE lijn van Emotion hierop inspeelt.

Lipidenbarrière

De huid beschikt over twee beschermende dynamische barrières die voortdurend onderhevig zijn aan veranderingen, zoals Uv-straling, milieu, cosmetica en medicijnen. Dit zijn de lipidenbarrière en het huid microbioom.  De lipidenbarrière bevindt zich in de buitenste huidlaag en bestaat uit lipiden die ook wel ceramiden worden genoemd. Deze zijn verantwoordelijk voor het bijeenhouden van de huidcellen en het op peil houden van de vochtbalans van de huid. Het is de eerste verdediging van de huid tegen ongewenste factoren van buitenaf.

Bij sommige huidcondities, onder andere bij huiden met neiging tot eczeem zien we een afwijking in de aanhechting van de lipiden of we zien een algemene aangetaste lipidenbarrière. Tekenen hiervan kunnen zijn een ruwe, met schilfers gepaarde droge tot extreem droge huid, roodheden, jeuk en ontstekingen.

Belangrijk om te begrijpen is dat deze lipidenlaag is opgebouwd uit vetten, namelijk cholesterol, vrije vetzuren en ceramiden. Om de lipidenlaag optimaal te laten werken en in balans te houden, is het dus belangrijk de huid, ongeacht het huidtype, te voeden met huid verbeterende producten op basis van huidvriendelijke vetten. De huidverzorging van de gemiddelde Nederlander bestaat echter uit gezichtsverzorgende producten op basis van siliconen en niet huidvriendelijke vetten, waardoor de lipiden amper tot nooit de voeding krijgen die ze nodig hebben om als optimale huidbarrière te werken.

De PROCUTE lijn van Emotion is werkzaam middels het ESU bio complex, een gepatenteerd complex van hoogwaardige plantaardige oliën en extracten, natuurlijke wassen en actieve biologische ingrediënten die op zodanige wijze communiceren met de huid dat de lipidenlaag sterk wordt hersteld, gevoed en gehydrateerd met als resultaat een sterkere huidbarrière en een meer gekalmeerde, stralende en opgevulde huid, terwijl huidproblematieken verminderen en voorkomen worden.

Huid microbioom

De tweede barrière laag, namelijk het huid microbioom bestaat uit triljoenen micro-organismen die samen een onzichtbare bio-film vormen die werkt als een barrière tegen ziekteverwekkers.  De drie belangrijkste functies van het huid microbioom zijn de fysieke bescherming, de chemische transformatie van en de immunologische verdediging tegen ongewenste stoffen van buitenaf. We spreken van een goede balans (eubiosis) als de goede bacteriën op de huid de overhand hebben en we spreken van een slechte balans (dysbiosis) als de slechte bacteriën op de huid de overhand hebben. Eubiosis is zichtbaar wanneer de huid een heldere teint, zonder onzuiverheden, met perfecte hydratatie en een normale zuurgraad vertoont. Een dysbiosis is zichtbaar als de huid grauwheid, diepe rimpels, onzuiverheden of acne, aanhoudende droogheid, gevoeligheid, een veranderende zuurgraad en huidverdikking vertoont.

De dysbiosis, ofwel overgroei van slechte bacteriën op de huid, kan resulteren in verschillende huidziekten. Voorbeelden hiervan zijn de overgroei van de P. Acnes bacterie die ernstige acne kan veroorzaken, de Stafylococcus Aureus die atopisch eczeem kan veroorzaken en de Demodex mijt die rosacea kan veroorzaken.

Belangrijk is om te begrijpen dat de genoemde micro-organismen zeer gewenst zijn voor een goed huid microbioom, mits deze in gepaste aantallen aanwezig zijn op de huid. Deze micro-organismen kunnen echter ook overgroeien door een disbalans van het huid microbioom, wat vervelende huidaandoeningen of huidziektes kan uitlokken.

Hoe raakt mijn huid microbioom uit balans?

Een goede hygiëne is belangrijk om infectieziektes te voorkomen, echter verandert een goede hygiëne vandaag de dag steeds meer naar een extreme hygiëne waardoor niet alleen de ongewenste, maar ook de gewenste micro-organismen worden weggewassen. Bovendien bevatten de meeste gezichtsproducten op de markt agressieve stoffen die de gewenste micro-organismen doden, zorgt de toenemende Uv-straling voor verstoring van het huid microbioom, wordt met steeds meer regelmaat antibiotica voorgeschreven en wordt steeds meer voeding zodanig bewerkt dat de darmflora wordt aangetast met een verslechterd huid microbioom als gevolg. Er zijn dus veel verschillende factoren die een verstoord huid microbioom kunnen veroorzaken.

De huid afsluiten werkt averechts

De meeste cosmetica richt zich op de ‘occlusie’ van de huid, waarbij de huid wordt afgesloten met als doel ‘het vocht vast te houden’. Denk hierbij aan producten met siliconen en petroleum (vaseline etc.). Dit doel wordt echter niet bereikt omdat deze producten geen huideigen stoffen bevatten die de huid kan opnemen. Eerder zorgt de occlusie voor het broeien van de ongewenste micro-organismen op de huid, waardoor het huid microbioom verder wordt verstoord.

Pre + probiotica

De PROCUTE lijn van Emotion is speciaal gericht op het herstellen van het huid microbioom. De werking van deze lijn is gebaseerd op pre- en probiotica. Prebiotica is een verzamelnaam voor stoffen die de groei van een bepaalde bacteriesoort bevorderen (als een soort brandstof) en probiotica is als het ware de voeding voor de gewenste bacteriën. De behandeling start middels de activering van het huid microbioom met probiotica, waarna prebiotica wordt toegediend in het masker. De stap hierna voorziet de huidflora van specifiek gerichte voeding waardoor enkel de gewenste bacteriën zullen groeien. Tijdens de laatste stap van de behandeling wordt de probiotica zelf voorzien van voeding, terwijl middels de huidvriendelijke plantaardige oliën, het eerder besproken lipidencomponent wordt gevoed en de vocht- en vetbalans van de huid wordt hersteld.

Om de huid zo optimaal mogelijk te laten werken, worden de thuisproducten van de PROCUTE lijn van Emotion aangeraden. Zo voorzie je je huid elke dag weer van de juiste voedingsstoffen om gezond en beschermd te blijven en bovendien worden zo de beste resultaten behaald. Team VIP Huidkliniek Breda geeft je hier graag meer informatie en advies over!

Wat kan ik verwachten?

De voedingsstoffen die de PROCUTE lijn de huid biedt, zorgen dat het huid microbioom in de meest optimale staat zal verkeren. Eerder is uitgelegd dat veel huidaandoeningen mede veroorzaakt worden door een disbalans in het huid microbioom, omdat de ongewenste bacteriën de overhand nemen. Door het huid microbioom te herstellen, zal de zuurgraad in balans komen (deze remt de ontwikkeling van ziekmakende bacteriën), de huideigen immunologische eigenschap verbeteren, zal het huidverouderingsproces vertragen, wordt (extreme) droogheid en eczeemneiging van de huid verminderd en voorkomen, zullen onzuiverheden, gevoeligheden en roodheden verminderen en zal de huid een bloeiende, verkwikte, gezonde en heldere teint vertonen. De behandeling is naast extreem werkzaam ook ontspannend en voelt erg prettig aan.

Hoeveel behandelingen heb ik nodig?

De PROCUTE lijn van Emotion wordt gezien als de moeder van alle Emotion lijnen, omdat een intact huid microbioom de basis is voor een gezonde en optimaal werkende huid. De PROCUTE behandeling wordt aangeboden in de vorm van een kuur van vier behandelingen gedurende een maand. Het is wetenschappelijk vastgesteld dat de huid 28 dagen (een maand) nodig heeft om zich volledig te regenereren, waarin elke week nieuwe veranderingen in de huidcellen plaatsvinden. Door elke week gedurende een maand een PROCUTE behandeling uit te voeren, wordt effectief ingespeeld op deze cel veranderende processen, waardoor de huid zo optimaal mogelijk behandeld zal worden. Na deze maand is het huid microbioom volledig hersteld, wordt de kuur afgerond en kan eens in de drie tot vier weken een behandeling worden uitgevoerd uit een van de lijnen van Emotion of een van onze andere huid verbeterende behandelingen, zodat zowel jij als je huid de boost en ontspanning krijgen die nodig is.

Waarom PROCUTE van Emotion?

Emotion is een Italiaans cosmeticamerk, gespecialiseerd in de droge en gecompliceerde huid. De producten zijn zeer goed verdraagzaam op alle verschillende huidtypes, tot zelfs de meest droge huiden. De producten zijn gebalancerend en werken naast voedend en herstellend, ook beschermend. De PROCUTE lijn is vrij van allergenen en parfum, heeft een pH-waarde van 5.5 tot 5.2, is dermatologisch getest en nikkel-vrij.

VIP’s expertise in jouw situatie

Ben je benieuwd wat team VIP Huidkliniek Breda voor jou kan betekenen? Wij staan je graag te woord om alle vragen en onduidelijkheden te beantwoorden. Neem gerust contact met ons op via de verschillende contactmogelijkheden die op de website vermeld zijn of kom een keertje langs voor een vrijblijvend gesprek in onze kliniek.